Ramazan Bayramı'nda Tadınız Kaçmasın!


Kocaeli Devlet Hastanesi Diyetisyeni Mualla Sarıcaoğlu Topal, oruçtan çıkan vücudu bayrama ve sonrasına daha hızlı adapte edebilmenin püf noktalarını verdi.

Ramazan Bayramı yaklaştı. Ramazan ayı boyunca farklı saatlerde uyundu, yeme düzeni değişti. Kocaeli Devlet Hastanesi Diyetisyeni Mualla Sarıcaoğlu Topal, bir ay boyunca oruç tutan kişilerin metabolizmalarının yavaşladığını ve seyrek yemeye alıştığını belirterek bayram ve sonrasında ağır yiyeceklerden kaçınılması gerektiğini söyledi.

 

Ölçüyü Kaçırmayın

Ramazan boyunca uzun süreli açlık yaşandığı için metabolizmanın yavaşladığını ve kendisini seyrek yemeye alıştırdığını belirten Topal, “Bayramın ilk gününde hafif gıdalar tüketilmeli. Bünyeye aniden fazla yüklenilmemeli. Günlük kalori ihtiyacımızı bir seferde değil, kademeli olarak günler içersin de ara öğünlerle beraber sık sık ve az az yeme şeklinde karşılamalıyız. Bol yağlı ve karbonhidrat  yiyeceklerden kaçınılmalı. Tatlı olarak daha çok sütlü tatlıları tercih etmek, tükettiğimiz tüm ürünlerde ölçüyü kaçırmamamız gerekir" diye konuştu.

 

Bol Sıvı Tüketin

Özellikle sıcak günlerde sıvı tüketiminin önem arz ettiğini belirten Topal, “Ramazan ayı boyunca su ve sıvı tüketimi azaldığı için vücutta oluşabilen sıvı kaybının yerine konması gerekiyor. Bu açıdan günde en az 2-2.5 litre su içilmelidir. Sıvı tüketimini artırmak amacıyla öğünlere ayran, taze sıkılmış meyve suyu, az şekerli limonata ve az şekerli komposto gibi sıvı gıdalar eklenmesi de faydalı olacaktır” dedi.

 

Tadına Bakın Ama Doymayın

Geniş ailelerin bayramlarda birbirini ziyaret ederek bolca ikram yaptığını anımsatan Topal, “Bizde misafirlik ve konuğa ikram çok önemli. Herkes misafirini memnun etmek ister, misafir de ev sahibinin teklifini geri çevirmek istemez. İkramdan almak isteriz ama dikkatli olmak gerekir. Böyle durumlarda mutlaka doymak için değil de tatmak için, ölçülü miktarda, tamamını tüketmeyecek şekilde ikramlardan alınabilir. İkramlar ana öğünlerinizin yerine geçmemelidir. Ayrıca verilen ikramlar arasında sağlıklı olanlar tercih edilerek seçici davranılabilir." dedi.

 

Çok Ciddi Sonuçları Olabilir

Uyarılara kulak vermeyip Ramazan sonrası metabolizmasına yüklenen kişilerde çok çeşitli sağlık sorunlarının oluşabileceğine dikkati çeken Topal, “Sağlıklı kişilerde sindirim sistemiyle, hazımla ilgili sıkıntılar olabilir. Kalp, şeker ve hipertansiyonu olanlarda ciddi problemler yaşanabilir. Şeker ve tansiyonda dengesizlikler, ani yükselme ve düşüşler olabilir. Özellikle karbonhidratlara aşırı yüklenilmesi halinde kişinin bilmediği hastalıkları ortaya çıkabilir. Kalp hastalığı olanlarda anormal, aşırı yemeler kalp krizini bile tetikleyebilir. Hipertansiyon krizlerini tetikleyebilir, felç, inme yapabilir" dedi.

 

Beden sağlığının korunabilmesi için Ramazan sonrasında basit tedbirlerin yeterli olduğunu dile getiren Topal, şu önerilerde bulundu:

  • Bayramda sayıca az öğünler ile yüklemeler yapmak yerine az az sık sık beslenilmeli.
  • Ramazan ayı boyunca azalan sıvı alımı sonucunda vücutta oluşan su kaybını telafi etmek amacı ile bol miktarda sıvı tüketilmeli.
  • Ramazan boyunca oluşan öğün alışkanlıklarının değişmesinden meydana gelen sonuçlardan birisi de kabızlık problemidir. Bu nedenle Ramazan sonrası posalı besinlerden zengin beslenilmeli. Ramazanda azalan fiziksel aktiviteler kademeli olarak arttırılmalı.
  • Kızartma, kavurma, hamur işleri gibi kalorisi yüksek ve mideyi zorlayabilecek besinler yerine; bu dönemde daha hafif ve pişirme yöntemi olan haşlama ızgara tarzında pişirilebilen besinler tercih edilmeli.
  • İkram amaçlı sunulan her tatlı yenilmemeli. Aralarında en hafif olan sütlü ve meyveli tatlıları yenilmeli. Yenilmesi halinde ise porsiyon miktarı azaltılmalı.
  • Ramazan sonrası artan kahve ve çay tüketimi aşırı miktarlarda alındığında uykusuzluk, mide problemleri ve kalp ritim bozukluklarına neden olabilir. Bu tür içecekler dikkatli tüketilmeli, aşırısından kaçınılmalı.
  • Tek yönlü beslenmek yerine tüm besin gruplarından (süt-yoğurt-et-sebze-meyve-yağ gibi) yeterli ve dengeli miktarlarda alınmalı.
  • Diyabet, kalp, mide, tansiyon ve böbrek yetmezliği olan hastaların da kesinlikle bayramda mevcut diyetlerini bozmamalı.
  • Ramazan ayında 29 günlük detoks dönemi sonunda karaciğer başta olmak üzere bir çok organ toksinlerden arındı, kan yağ seviyeleri aşağı düştü. Bayramın gelmesiyle beraber bu önerilere dikkat ederek doğru beslenecek kişilerde`, mutluluk hormonu dediğimiz endorfin kanda yüksek seyredecek, bünyeler daha zinde olup arınmış bir vücut ile yola devam edeceksiniz. Orucu tuttunuz şimdi sıhhat bulma zamanı.

Yorumlar


Yorum bulunamadı.

© Kocaeli Devlet Hastanesi 2017